اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۳۷:۴۸
اذان ظهر ۱۲:۰۲:۲۳
اذان مغرب ۱۹:۱۰:۳۳
طلوع آفتاب ۰۵:۱۲:۰۴
غروب آفتاب ۱۸:۵۱:۱۲
نیمه شب ۲۳:۱۵:۰۰
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۴/۱۲/۰۴ - ۱۲:۳۹
گزارشی از رواج سبک زندگی غربی

مدل موهای جوانان زیر قیچی ایده‌‌های غرب/ تقلید از مد به چه قیمتی؟

مد به مثابه یکی از روندهای مهم جامعه مصرفی است که مشروعیتی برای مصرف کننده به خصوص برای جوانان به ارمغان می‌آورد و با توجه به جنبه‌های مختلف مد، سبک زندگی جوانان را به عنوان یک شیوه زندگی تغییر داده است

مدل موهای جوانان زیر قیچی ایده‌‌های غرب/ تقلید از مد به چه قیمتی؟

به گزارش سراج24، مجمل نیوز نوشت؛ با سپری شدن زمان، ما هر روز با رفتارها،اتفافات و تجربه‌های جدیدی در زندگی مان مواجه می‌شویم.رفتارهایی که برای ما عجیب و غریب و برای افراد عمل‌گرا جالب و با ایده‌های نو به نظر می‌رسد. اکثریت غریب به اتفاق کنش‌های اجتماعی، به نسل جوان مربوط می‌شود که بخش عمده ای از جامعه ما را تشکیل می دهند. این مسئله از آن منظر که نسل جوان خود را در دنیایی می‌بیند که حاضر به تغییر کردن، نو شدن و یا به‌روز شدن و مد شدن است،اهمیت دارد. این قشر از جامعه برای مد شدن، قانون و مرز خاصی را نمی‌شناسند و تمام آداب و رسوم،عرف و قوانین جامعه را زیرپا می‌گذارند.

مد به مثابه یکی از روندهای مهم جامعه مصرفی است که مشروعیتی برای مصرف کننده به خصوص برای جوانان به ارمغان می‌آورد و با توجه به جنبه‌های مختلف مد، سبک زندگی جوانان را به عنوان یک شیوه زندگی تغییر داده است. همین زندگی دسته‌بندی‌شده در گروه‌های مختلف سنی و بویژه در جوانان کمک می‌کند تا طرز تلقی و ارزش‌های آنان تعریف شود. مدگرایی و سبک زندگی جوانان هویت‌ها را می‌سازد و آنان را از سایرین متمایز می‌کند.

در کشور اسلامی افکار و رفتار برای تمام افراد طبق قانون‌مندی خاصی تعریف شده است و هر فرد براساس مقتضیات جامعه و مناسک‌های اجتماعی، زندگی خود را بر دیگر همنوعان تطبیق می‌دهد. در این بین به افرادی بر‌می‌خوریم که افکار و ایده‌های متناقض و متضاد از جامعه اسلامی دارند و تمام افکار، رفتار، پوشش و سبک تغذیه خود را در خارج از مرزهای کشور جستجو می‌کنند و سبک زندگی خود را در دست افکار پشت پرده می‌دهد و به طور غیر مستقیم از رهبری آن تبعیت می‌کنند.

نمونه بارزی از مدشدن را در جوانانی مشاهده می‌کنیم که وضع ظاهری خود را با پیرایش موهای سر در عموم انظار قرار می‌گیرند. انواع مدل‌های متنوع مو که در چندسال اخیر در کشور ما فراگیر شده است و هرکدام از این مدل‌ها به فراخور خود با نام‌های غربی مزین شده است و این مدشدن هیچ بویی از آداب و رسوم و سنن جامعه اسلامی نبرده است و با قدری تأمل و کنکاش درمی‌یابیم که تمامی الگوهای غربی مربوط به حزب و گروه‌های خاص از کشورهای غربی است و این مدل‌ها برای افراد آن جامعه معنا و مفهوم خاصی را می‌رساند در کشور ما علناً برخی از هنرپیشه‌ها و بازیکنان ورزش بر طبق مدهای روز برگرفته از غرب در میادین حاضر می‌شوند و طرز فکر افکار جامعه به خصوص نسل جوان را به خود جلب می‌کنند.

تقلید از مد به چه قیمتی؟

طرز افکار نسل جوان که موهای خود را زیر قیچی ایده‌ها و احزاب غربی می‌دهند به صورت تقلید کورکورانه و بدون هیچ نوع افکار تعمقی، شخصیتی و عقلانی صورت می‌گیرد. اکثریت آنان بدون تعصب از مذهب و آئین اسلام تمدن چندین هزار ساله کشور را ازیاد می‌برند. جلوه دیگری که از افکار این قشر در جامعه بروز می‌کند تظاهرسازی برای معروفیت و خودنما شدن است و تمام ایده، استعداد و خلاقیت ذاتی خود را به بوته فراموشی می‌سپارند. اعمال سرزده از نسل جوان برای مدشدن در جامعه برای دیگر اقشار حالت تقلید و تبلیغی به خود می‌گیرد. و ناخودآگاه، نسل آینده متاثر از این پدیده، چهره و خودنماشدن پوشالی را در اوان زندگی تجربه می‌کند. با این تفاسیر جامعه‌ای در کشور براساس مدغربی خواهیم داشت که نیازهای خود را از طریق مد شدن برطرف می‌کنند. پتانسیل و راندمان و کارآیی این قشر حالت تنزّل پیدا می‌کند و به نوعی سرمایه انسانی کشور در کام مد غربی فرو می‌رود.

جوانان بر سر دوراهی نهاد مسجد و شبکه های ماهواره ای

برحسب دیدگاه‌ها و افکار حاکی از تمایل و توانایی جوانان، بخش قابل توجهی از این قشر امروزه به نوعی در حال تلفیق کانون فرهنگی مسجد و ماهواره هستند. چنین وضعیتی خاص جامعه ایرانی نیست در بسیاری از کشورهای درحال گذار یا در حال توسعه نشانه‌هایی از بروز پدیده چهل تکه‌سازی فرهنگ را می‌توان دید. در این دو نوع مدل ارزشی جوانان، حالتی بوجود می‌آید که فرد اهداف اجتماعی موجود را قبول دارد ولی امکانات و وسایل موجود را برای دستیابی به آن اهداف کافی نمی‌بیند و نیازهای اجتماعی خود را در این نهاد به عنوان مصداق مسجد باشد جستجو نمی‌کند و الگوهای رفتاری در کشور که عمده‌ترین آنها نهادهای فرهنگی هستند موجب دوری از نیات و اهدافش می‌شود و مسجد به عنوان یک نهاد فرهنگی تمام نیازها و افکار تعریف شده جوان را پوشش نمی‌دهد و برخی از جوانان امروزی در جامعه از مسجد فقط مکانی که فریضه الهی نماز را ادا کنند یاد می‌کنند در این حالت جوانان در اجتماع، اهداف نهادی شده را برنمی‌تابند و از قبول آنها سرباز می‌زنند و لی در عوض ابزار و امکانات فراهم شده ابزار ارتباطی نوین ماهواره و اینترنت را جهت نیل به این اهداف قبول می‌کنند و رفتار اجتماعی خود را براساس مصداق ماهواره تعیین می‌کنند.

فهم زیباشناختی جوانان در مدل موهای غربی

مصرف کنندگان جوان مقوله های جدیدی را در جامعه مصرفی تحلیل می‌کنند و با ترکیب عناصر مصرفی و تقلیدی از جمله پوشیدن و مدل مو، مفاهیم جدیدی را خلق می‌کنند و موقعیت اجتماعی شخصی و سبک زندگی خود را رقم می‌زنند. برخی از قشر جوان در سال‌های اخیر مقوله زیبایی خود را فقط در نوع تغییر مدل مو می‌بینند و از فهم وجود نعمت‌های الهی و شخصیت‌های علمی،فرهنگی،اجتماعی جامعه بی‌نصیبند و این قشر از جامعه به مثابه «جوان جویای هویت» در جامعه حاضر می‌شوند.

عدم اعتماد‌به‌نفس می‌تواند قشر جوان را به تظاهرسازی شخصیتی سوق دهد و این قشر در جامعه به حالتی دچار می‌شود که فقط با تقلید از مدل مو زیبایی ظاهری خود را به رخ جامعه می‌کشاند.

اعتماد کاذبی که نسل جوان برای خود بوجود می‌آورد به‌سان ماکتی در فرشگاه می‌ماند که دیگر افراد جامعه شخصیت خودساخته پوشالی او را می‌بینند و قضاوت زیبایی خود فقط از دیدن افراد رهگذری مقیاس می‌کنند و معیار مقیاس این افراد را بر دیگر نیازهای حیاتی خود و جامعه مهر تأیید و ترجیح قرار می دهند.

برنابراین می‌توان گفت آنچه در جامعه مدرن مصرفی رخ داده است بروز حس زیباشناختی است. شعار قدیمی «زشتی فروش ندارد» جای خود را به شعار «زیبایی اطراف، پیش شرط یک زندگی سرزنده» داده است. فضای حاکم در جامعه نوعی ایده بدن‌محوری بوجود آمده است که خود و شخصیت ما را به دنبال خود می‌کشد.

راهکارهای پیشگیری

به گزارش مجمل، بر اساس رویکرد نسلی، جوانان از یک سری نیازهای خاص برخوردارند که کاملا با نیازهای دوران کودکی و دوران بزرگسالی متفاوت است و خاص نسل خودشان، یعنی نسل جوان می‌باشد نیازهایی مانند آموزش عالی، اشتغال، بهداشت بلوغ، تفریحات نشاط‌آور، ورزش‌های قهرمانی و ... حاصل یک نسل می‌باشد که متعلق به یک گروه سنی خاص است. برای برآورده شدن نیازهای نسل جوان باید گروه‌های سنی خاص را برای جوانان تفکیک و تعبیه شود. با تفکیک نوجوانان (گروه 15 تا 17 سال) و جوانان (گروه 18 تا 24 سال) اقدام به ارائه طرح و برنامه‌های لازم برای برطرف کردن حقوق از جوانان نمود. توجه نمودن به تفکیک گروه سنی باید سعی در حمایت از رفاه جوانان را داشته باشد. ترویج و حمایت از رفاه جوانان در حوزه‌های مشخص تعریف شده جوانان را به دست الگوها و رفتارهای مشخص هدایت می‌کند.

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۶
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••